torsdag 19 januari 2012

TUR. LITE TUR.

Det vänder. När man tror det minst kommer till slut solskenet/turen, kalla de vad ni vill. Den här veckan har jag simmat lite på botten känns det som, skrapat näsan i stenarna och gruset. Ett kvitto på hur lätt det är att bli psykiskt nedbruten av sömnbrist och huvudvärk. Dags att bli gamla vanliga Emma, med ork och en massa jävlaranamma - fightingspirit till tusen, om jag så ska tänka mig till den.

Herregud, berget på mina axlar lyftes och tårarna av lycka faller. Jag fick nyss årets bästa samtal. Jag kan faktiskt knappt tro att det är sant. Min läkare, Maria, ringde nyss och berättade om resultatet av analysen på den delen man tagit ut under operationen. Man skickar alltid den delen av tumören på analys för att ta reda på vad det är för typ av tumör. Några av er har väl hört det här tusen gånger men jag tar det ändå. Min hjärntumör är elakartad. På en skala mellan 1-4, där 1 är snäll och 4 är riktigt elak, är min en 2a. Vilket är väldigt positivt. Läkarna såg en större aktivitet på röntgenbilderna och var oroliga att det skulle innebära att det var värre där, alltså kanske inte en 2a utan mer elakartad. Nu har svaren på analysen kommit och de har visat att aktiviteten inte var värre, som det ser ut är hela min tumör en 2a.

Nästa steg i behandlingen blir strålning i Västerås. Va? Ingen mer operation? Är de det rösten i luren säger? Ingen mer operation?? "Nej, nu blir det strålning" fortsätter Maria. Så som det ser ut idag kommer det inte bli en till operation. Senare, framöver, om några år (vad vet jag) är en annan femma. Jag var livrädd för att det skulle bli en till operation så jag ser det här som ännu en stor vinst. Nu tar jag en sak i taget och tänker fortsätta kicka den här cancern så långt åt helvete som det bara går. Äckliga cancer. FUCK CANCER.

Maria Zetterling är värd den största stjärnan på himlen. Hur ska hon någonsin förstå att jag inte kan tacka henne nog för att hon "bara gör sitt jobb" som hon utryckte det? Hon gör ju så ofantligt mycket mer. Mirakel.

/E

3 kommentarer:

  1. Vad glad jag bli Emma <3/ Sanna

    SvaraRadera
  2. Fy fan va härligt Emma :D riktigt nice att höra :D /Kikki!

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt Emma!! Tusen kramar till dig <3

    SvaraRadera