onsdag 22 maj 2013

TANKEN NÄR DEN ÄR UNDERMEDVETEN.

För några veckor sedan hamnade jag i ett undermedvetet tänk som jag inte visste om att jag hade. Heh, komisk formulering... Efter månader in och månader ut med huvudvärk, trötthet och orkeslöshet blev det en vana för mig att säga "gör jag si, gör jag så, blir det så där". Med andra ord: "överanstränger jag mig", "stressar jag", "vilar jag inte", "är jag bland mycket folk, rörelse och ljud"....så "blir jag trött" eller så "får jag huvudvärken från helvetet", "blir jag som överkörd i kroppen - d.ö.d." etc etc... ja, ni fattar. Jag var i det, att tänka så, sen att det var negativt det reflekterade jag aldrig över.

En dag var jag hos min terapeut och satt där, med andan i halsen i princip och berättade att det var en sådan där stressig dag. Jag skulle göra en del ärenden, hade tider att passa och det blev stressigt. En sådan där dag när jag kommer komma hem och spontandö i soffan med ett huvud som sprängs vilken sekund som helst, tyckte jag. Terapeuten tittade på mig och sa "hur vet du det?". Ja, tänkte jag lite med ett spontant skratt i mitt huvud, hur vet jag det? Genom erfarenheter, det har varit så sedan jag blev sjuk ungefär, därför vet jag det, tänkte jag. "För det har varit så?" svarade jag. "Och varför skulle det behöva bli så nu bara för att det har varit så? Du vet väl inte vad som kommer hända senare idag? Eller vet du det, Emma?" Nej, tänkte jag det vet jag faktiskt inte. Småskrattade lite och insåg komiken i det hela.

Självuppfyllande profetia, nämnde jag det? Jag gjorde det fast det blev på ett negativt sätt. Det tänkandet, "gör jag så kommer jag få huvudvärk", måste jag bryta. Sagt och gjort, eller ja, inte gjort men nu jobbar jag på det mer än någonsin. Jag vänder på det, för kan jag göra självuppfyllande profetior till det negativa hållet måste jag kunna göra dem åt det positiva hållet också. Meditation till exempel, skapar lugn i min kropp och gör att jag andas bättre, det i sin tur hjälper mot huvudvärken. För min del funkar det bättre än en tablett. Jag har provat allt och det finns inget piller som tagit bort huvudvärken, men meditationen lindrar det. Mer än det kan jag inte begära. Jag har hittat mitt svar för att få lite mer kontroll på huvudvärken.

Idag har jag tittat på ett klipp med Kjell Enhager och känner mig galet peppad. Han har både komik och vett i de saker han säger. Jag AB, kolla på den. Vi kan mycket mer än vi tror, frågan är vill vi tillräckligt mycket?

Emma

1 kommentar:

  1. Hej Emma!
    Jag tror eller snarare är säker på att du har helt rätt. Självprofetior kan uppfyllas åt det negativa hållet och då kan det såklart göras åt det positiva hållet också.
    Jag brukar nämna som exempel på detta ett äldre par, båda kärnfriska, som varit gifta i många år och är varandras allt. Men plötsligt förolyckas den ena parten i en olycka och inom en månad har den andra parten sörjt ihjäl sig, finner ingen mening i livet utan den andra. helt enkelt upphör organen och livsviktiga funktioner att fungera.
    Kan man vända detta åt andra hållet, en stark livsvilja och övertygelse om att kunna bekämpa och bli av med sjukdomen, i ditt fall den där förbannade Mårten som inte alls ska vara i ditt huvud, har du kommit en mycket lång bit på vägen.

    Fortsätt din meditation, det är mitt råd till dej.

    Heja Emma, du kommer att vinna och stå som segrare, det kommer inte att finnas någon tvåa för då finns Mårten inte mer.

    SvaraRadera