måndag 29 september 2014

SAMHÄLLET.

Efter en mysig dag med syster på besök njuter jag av lugnet i soffan. En kopp te i handen och en pälsboll i knät. Hon har varit något envis och bråkig idag, den här Freja. Nyklippt är hon också och en sak kan jag konstatera: matte behöver öva att klippa ansikte och öron... Turattpälsenväxerut.

Reflekterar trött över nuet och känner mig nöjd med tillvaron. Sneglar på klockan och längtar något efter att få krypa till sängs. Dagen har varit lång, men väldigt bra, bara några duster med vovven som varken stimulerats eller tränats som hon borde. Direkt tar hon chansen och lever rövare här hemma, testar gränser. Jag får skylla mig själv att hon tar chansen när hon får den, hon är ju inte dum heller.

Syrran sa det så bra idag under tiden vi åt och pratade. Något i stil med att hur hemskt det än är så känns det som att helvetet kom med någonting bra, att "du har hittat din mening med livet. Din plats." Jag vet precis vad hon menar. Det känns så, förut visste jag inte exakt vad jag ville, men nu vet jag. Nu är jag tvärsäker.

Helvetet kom, grusade mina dåvarande planer och tvingade mig att tänka om. Börja bygga på nytt. Jag är övertygad om att det ledde mig till min uppgift i livet, min plats, min roll, kalla det vad du vill.
Min uppgift att berätta och jag har bara börjat - förhoppningsvis ger det ringar på vattnet i detta ytliga samhälle vi lever i. Ett samhälle fullt med fördomar, tabun, dömande ögon, rädsla, jante och stigmatisering - för att nämna några.

Några trötta ord från mig, ett vettigare inlägg får det bli i morgon. Men jag tänker aldrig sluta hoppas på förändring, eller sluta prata.

Äsch jag säger god natt nu, kära läsare. Hoppas din måndag varit fin!

Emma


1 kommentar:

  1. Skönt att du haft en bra dag.Kämpa på!

    /Malmötjej

    SvaraRadera