lördag 10 augusti 2013

HOME AGAIN.

Efter en vecka på resande fot bland bergen i Norge är jag hemma igen. Husbilen rullade Gagnef - Trysil - Fagernes - Skei - Geiranger - Otta - Idre - Borlänge. Vilken jävla upplevelse måste jag säga, helt klart ett land jag vill tillbaka till någon gång i framtiden. Resan i sig - upp och ner bland fjordar, berg och dalar - kändes som en enda symbol för min Mårten-resa. Vissa gånger gick det lättare och andra tyngre. Öronpropparna användes i princip all tid vi åkte och det funkade rätt bra att sova, att vara på resande fot i allmänhet. Högt bland molnen och lågt i de djupaste dalar. Nu när jag landat hemma kommer grubblandet och tröttheten. Frågorna, insikterna och känslorna bearbetas, får sitt utrymme och kommer också till uttryck. Jag har sovit kasst, haft svårt att somna. Vänt och vridit tills jag har velat slänga ut sängen genom fönstret. Emma, the hulk. Inte helt långt ifrån faktiskt. Fråga min familj.

Jag blir så frustrerad över att det fortfarande är samma tankar som snurrar runt uppe i Mårtens territorier. Tankar som jag inte kommer någon jävla stans med. Om det går någonstans så är det ytterst små steg framåt. Acceptera, acceptera, acceptera. Oftast är det lättast att bara strunta i det, klippa bort det ur ens liv men det funkar inte så. Det går inte med de här pusselbitarna. De måste hamna på rätt plats och göra bilden hel. Känslor, utan dem i bilden hade det varit så otroligt mycket lättare. Då hade jag kunnat strunta i det, gått vidare, stängt av. Byggt ett annat pussel. Men som redan konstaterat fungerar det inte så.

Fäller i alla fall glädjetårar över de fina mail jag får från mina läsare. Tamejfan både skribenter och författare som påstår att jag har talang. Jag? Med mitt pladder om diverse hjärnkaos? Det värmer något otroligt i en liten dalkullas hjärta. Stort tack till er alla, som läser, som skickar tankar och kramar, kommenterar och mail. Jag läser det alla gånger, men orkar inte alltid svara. Ni får ha överseende med det. Kärlek till er. 

Emma

1 kommentar:

  1. Om egenvård cancer läs www.demens-alzheimers.se
    samt sökord cancer på www.vitalbrain.se

    SvaraRadera