fredag 15 mars 2013

SEVÄRD.

Ta ca 10 minuter av din tid och kolla på det HÄR. Bra jobbat av ungdomarna som kämpar för en ungdomsavdelning.

Jag kommer ihåg när jag låg på sjukhus. Jag var 21 år, skulle gå igenom hjärnoperationen och var inlagd på typ avdelning 85 i Uppsala om jag inte minns helt fel. Där låg patienter med hjärnskador, stroke och allt möjligt. Åldern var nog 50 och uppåt. De var gamla och senila och jag kände mig så grymt malplacerad så jag vet inte vad... Jag minns att pappa tittade på mig en gång och skrattade, hela situationen var så komisk. Sjuksköterskor kom fram till pappa och pratade med honom som om han var patient och senil. Då ville jag garva, rakt ut, men det kändes ju lite fel när man såg sig omkring.

Där satt jag med 80 åringar och tro mig när jag säger det: det behövs en ungdomsavdelning på sjukhusen. Det finns barn- och vuxenavdelning, men var tar man vägen om man är mitt mellan dessa kategorier?

Emma

1 kommentar:

  1. Så sant som du skriver, det behövs verkligen!
    Men det allra viktigaste och första steget är att ge personalen fortbildning kring ungdomars behov av bemötande på ett sjukhus. Färg på lokaler, gardiner och möjlighet till datoruppkoppling i samlingsrum kostar ju så lite. Idag dunkar en trist TV med dåligt ljud, knappast inbjudande till umgänge. Du kommer väl ihåg gardinerna och juldekorationerna i Uppsala vid jul. Såg ut som på ett slitet högstadium där de vuxna tröttnat på att fixa och laga efter klåfingriga ungdomar!
    Jag kommer ihåg hur det var för mamma som låg på sjukhuset och hade svårt att prata, då pratade läkare och sköterskor högt med henne som om hon inte hörde bra...hehe...vi kunde skratta gott åt dem när de lämnat rummet. Så tokigt allt blev sa vi! Vi hade ju alla fall varandra. Så tänker jag på dem som inte orkar se eländet med en glimt i ögat och faktiskt skratta åt eländet.
    Skratta gör man nog bara någon gång, sen gör det nog mest ont.
    Det är viktigt att ge varje människa ett värdigt bemötande, ska det vara så svårt att veta hur vi pratar med olika åldersgrupper?!
    Inom sjukvården är du tydligen antingen liten eller mycket gammal och hör illa!
    Kämpa på och gör er röst hörd ungdomar!!

    SvaraRadera